tisdag 3 maj 2011

Racerapport Anderstorps premiär

Då var SM-premiären avklarad!

Jag började veckan med tre dagars testande och träning onsdag, torsdag och fredag. Onsdagen spenderades åt att komma igång med körningen och hitta flyt. Tyvärr stämde inte fjädringsinställningarna och jag slet upp ett helt nytt bakdäck bara på onsdagen. Många inställningar testades och bättre vart det. På torsdagen satt ett nytt bakdäck på och slitaget var mycket bättre. Försökte få upp lite tempo men tyvärr slutade det med ett framhjulssläpp i Gp-kurvan. Det visade sig vara cartridget i framgaffeln som var felmonterat vilket åtgärdades illa kvickt! På fredagen förökte jag återigen få lite flyt med hojen stretade emot lite grann men ändå näjd med körningen.

Lördag förmiddag och kval för Superstock600. Åkte ut på nytt framdäck och ett begagnat bakdäck som gått alldeles för mycket visade det sig. Hojen sladdade i varje kurva och fäste bak saknades helt! Totalt blev det fem varv på kvalet och en 27e plats på startgridden. Det kunde ju gått bättre.
På racet fick jag till en helt okej start och var uppe på 20e plats som bäst. Efter en toksen inbromsning i slutet på flygrakan var jag ute en liten sväng i gräset och vände och tappade många placeringar och viktig tid. Slutade 24a i racet på lördagen.

Kval Söndag och målen var satta lite högre. Hojen funkade bättre men långt ifrån som den skulle. Kvalade in på en 21a plats. Bättre men fortfarande inte bra.
Fick till en kanonstart på racet och efter första varvet låg jag på en 14e plats. Kände att jag hade farten i kroppen och justeringarna vi gjorde på lördagkvällen fungerade riktigt bra och hojen gick mer åt det håll jag ville. Tog in lite mark på klungan framför när det som inte får hända händer... frambromsen tar inte i slutet på flygrakan. Ligger ganska tätt inpå dom tre framför mig och det ända jag tänker på är att inte krascha ut eller köra på någon framför mig. Men lyckas på nåt konstigt sätt ta mig emellan och far rätt ut i lecakulorna och far upp i luften och landat olyckligt på tanken med dom käraste ägodelarna i kläm. Tackar då för mig och kastar in handduken för detta racet och åker nästan gråtande in i depå.

Trots många motgångar är jag nöjd med veckan. Har samlat på mig lite nödvändig och nyttig kunskap om både mig själv och hojen.

Nästa race är den 21-22maj i falkenberg då premiären i Skandinaviska Mästerskapen går av stapeln. Välkomnar alla som vill se hårig och tät racing att komma och kolla.

Må väl!!

/Andreas Söderen
#92 SST600

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar