tisdag 24 maj 2011

Racerapport SO Falkenberg

Jaha, då har man hunnit ladda om batterierna efter en grymt rolig helg på Falkenbergs motorbana!

Åkte ner i torsdags eftermiddag och skulle börja slå upp tält och fixa iordning allt, när Viktor Osberg(kunkurrenten nummer 1!) kommer och säger att det fanns en depåbox ledig till oss. Tack så mycket!
Ringer runt lite och fyller snabbt den boxen med totalt fem gubbar för att få ner kostnaden lite.
Stuvar in cykel och alla onödiga saker som man tror man behöver, äter lite middag och tar natten.

Fredag och träningsdags. Hade vart på banan tre gånger innan och kört kanske 50 varv innan så nu var det fokus på kvalitativ träning. Åker ut med tanken att försöka hitta lite flyt och spår och tycker att jag får till det riktigt bra. Tyvärr fungerade inte min laptimer och hade inte laddat transpondern men Millan hade klockat några 48-tider och en eventuell 47-tid. Bara hoppas att det stämde.
Pass nummer två gick inte lika bra då flytet inte fanns och fick ta i så det smakade blod i munnen för att ens hänga med.

Dags för kval lördag morgon. Fjädringen hade justerats under fredagskvällen med hjälp av Munken, tack så mycket! Kvalet kändes bra och tyckte jag hade hyfsad fart. Gick in en vända efter halva kvalet och fick reda på att det var snortätt mellan alla förare. Totalt 31 förare inom 2sek! Rena Moto2 klassen! Gick ut igen och försökte panga lite bättre tider men det ville sig inte. Kvalade in på en 28e plats.

Klockan 14 var det racestart och fick till en helt OK start. Efter ett par varv vart det gulflagg i chikanen efter start och mål och vart uppehållen av en långsammare förare framför som jag verkligen inte kom förbi. Till slut fick jag göra en fulomkörning och börja jaga ikapp resten framför. Lyckades jaga ikapp Dennis Dragos och var om honom ett halv varv också men tyvärr kom jag inte förbi honom innan målflaggen föll. Slutade 24 i mål.

Justerade lite fjädring under kvällen för att ytterligare försöka hitta lite tid och få cykeln att göra som jag ville och under kvalet på söndagen fungerade den riktigt bra. Tyvärr började däcken ta lite stryk och nästan hela kvalet gick på toksladd. Kvalade in på 24e plats.

Racestart söndag. Startade bra och tappade inga placeringar i starten. Körde på samma däck som jag kört racet på lördagen och kvalet på söndagen med så hade inte allt för stora förhoppningar utan försökte göra det bästa av situationen. Efter ungefär fem sex varv började bakdäcket ta rejält med stryk och greppet försämrades extremt. Försökte kompensera med att åka fortare in i svängarna men tappade spåret helt då. Höll i så mycket jag vågade men körde ändå med lite marginal hela tiden. Mot slutet tröttnade benen och tiderna blev inte bättre. Körde ändå upp mig till en 22plats under racet.

Totalt sett är jag jättenöjd med helgen då jag kunde prestera helt ok tider och har även lärt mig mycket om både mig själv och cykeln.

Nästa tävling skulle vara Alastaro i Finland men avstår nog den tävlingen av ekonomiska skäl. Istället tar vi nya tag på Gälleråsen den 23-24/7. Eventuellt funderar jag på att köra SM på Sviestad Linköping 18-19/6. Mer info om det kommer!

Över och ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar